Achtergrond Koudetraining

In 2014 volgde ik uit nieuwsgierigheid een workshop van Wim Hof en al gauw was ik ‘hooked’. In 2015 en in 2016 ben ik met Wim Hof naar Polen geweest om daar te trainen in de kou. Ik heb daar ‘aan den lijve’ mogen ervaren hoe geweldig krachtig ons lichaam is en waar we allemaal toe in staat zijn.

Ik merkte al snel een verbetering in mijn basisgezondheid en ben de theorie steeds verder gaan onderzoeken, uitdiepen en ervaren. De combinatie met de Haptonomie gaf mij inzichten in hoe ik zelf met focus, mindset en gevoel omga in het dagelijks leven. Ik leerde dat de methode mij ook verder helpt in mijn persoonlijke ontwikkeling. Een krachtig kado voor lichaam, geest en gevoel!

Begin 2016 ben ik gestart met het geven van workshops. Ik breng mensen weer in contact met hun lijf. De theorie is eenvoudig te begrijpen, daarna kun je er voor de rest van je leven in de praktijk veel voordeel uit halen!

Wat kun je verder met Koudetraining

In mijn workshops gebruik ik het ijsbad als metafoor voor het aangaan van een stressvolle situatie. Ga maar na terwijl je dit leest; alleen al de gedachte aan een ijsbad (of werk/relatieproblemen/financiën/etc) kan je al een stressmomentje geven. ‘Stressreacties’ zijn voelbaar in je lijf (je hart gaat wat sneller kloppen, je ademt wat sneller, verstrakking in je spieren, je bewegingen worden wat scherper of hoekiger).

Deze bewegingen in je lijf worden veroorzaakt door het orthosympatische zenuwstelsel; je hersenen signaleren ‘paniek/stress’ en je lijf wordt automatisch in de ‘actiestand’ gezet. Dit zijn allemaal autonome overlevingspatronen in ons brein, maar wordt dus ook actief door alleen al te dénken aan iets spannends.

Patronen
In aanloop naar het ijsbad zal iemand ook een patroon van bewegingen laten zien. Iemand wordt bijvoorbeeld wat stiller, luidruchtiger, keert wat meer in zichzelf of gaat juist hulp zoeken. Allemaal kleine ‘karaktertrekjes‘ die in de opbouw naar iets spannends in het lijf zichtbaar en voelbaar worden.

Vanuit mijn vakgebied Haptonomie ben ik getraind in het waarnemen van deze bewegingen en gericht op het vinden van patronen. Door deze patronen met jou te delen krijg je een waardevol inzicht in hoe jij omgaat met jezelf en met je omgeving.

Trainen op specifieke thema’s
Deze training is prachtig te combineren met een Haptonomie sessie. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met je eigen grenzen; ga je er stelselmatig overheen of blijf je er ver onder. Hoeveel (veer-/draag-)kracht zet jij in bij je dagelijkse handelingen en verschilt dat als je thuis, bij vrienden of op je werk bent? Houd jij je poot vaak stijf of waai je met alle winden mee?

Allemaal bewegingen die zichtbaar en voelbaar zijn in je lijf. Deze ‘karaktertrekjes’ komen sterk naar voren als je onder druk staat. Door in de kou te trainen kun je deze conditioneringen aanpakken. Ik begeleid je hierbij stap voor stap.

dedhillfaktor - lopen in de sneeuw

Voor particulieren en bedrijven, individueel of in groepen

Deze training is eenvoudig op locatie te geven en is uitermate geschikt voor bedrijven, sporters. teambuilding, management-training, etc. Daarnaast is het mogelijk om maatwerk te leveren op specifieke thema’s (omgaan met stress, sportprestaties verbeteren, teambuilding, etc.) Een waardevolle, leuke, intensieve en uiterst leerzame training. Waardevol voor bijvoorbeeld teambuilding, leuk als onderdeel van een heidag, Een krachtig kado voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de deelnemers!

Interesse?
Ik organiseer regelmatig workshops. Datums en locaties vind je op deze website en/of @DeChillfaktor op Facebook. Heb je zelf ideeën over een training in jouw omgeving, neem dan contact op met mij om de mogelijkheden te bespreken.

DeChillfaktor-workshops Wim Hof Methode

Contact opnemen met de Chillfaktor

Heb je een vraag over de workshop Wim Hof Methode, Ancient Massage of Haptonomie?
Stuur een mailtje naar info@dechillfaktor.nl of neem contact op via Facebook: @DeChillfaktor.

Op de contactpagina vind je meer informatie over De Chillfaktor.